Origami Mikulás
szerda, december 05, 2012
A papírhajtogatás nagyfokú koncentrációt, pontosságot igényel, ezért kisgyerekeknél csak nagyon egyszerű formákkal szoktunk próbálkozni. Az én tapasztalatom viszont az, hogy az ovis gyerekek is nagyon szeretnek hajtogatni. Igaz, segítségre van még szükségük, hiszen finommozgásaik még nem annyira fejlettek. Ezért ha hajtogatni szeretnénk, válasszunk nagy méretű papírt, amelyből ők is könnyebben ki tudják alakítani a kívánt formát. Rengeteg ismeretet szereznek eközben a mértani formákról (hiszen a négyzetből háromszög lesz), a téri irányokról (mert egyszer lefelé hajtjuk, aztán befelé a közepéig - ráadásul ezt mondjuk is közben!) és szem-kéz koordinációjuk, finommotorikájuk is fejlődni fog.
Ilyenkor december elején mi mást is hajtogatnánk, mint télapót! Ehhez egy egyszerű piros papírból kivágott négyzetre van szükség, amelynek a hátoldala fehér. Mi az oviban piros alapszínű karácsonyi csomagolópapírt használtunk fel, mert az még volt a fiókban. A télapót így kell meghajtogatni:
Ez a leírás "Az origami varázsa" c. könyvből származik, szerzőjének oldalát
Ez a modell viszonylag egyszerű, nagycsoportos ovisaink egyedül is el tudták készíteni. A télapó mellé fenyőfákat, azaz háromszögeket vágtunk ki zöld papírból, és mindezt egy fehér papírból tépett havas domboldalra ragasztottuk. A fehér hófelhőből hulló havat mintalyukasztóval készítettük, de a gyerekek szívesen festenek az ujjukkal is hópelyheket - főleg a kisebbek.
Ha nem is sikerül olyan pontosra a hajtogatás, vagy a vágás, az elkészült mű mindenképpen értékes, hiszen a gyerkőc saját keze munkája, az ő kitartását, ügyességét, elképzelését tükrözi.
Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekek ábrázoló tevékenységének nem az a célja, hogy felnőtt szemmel értékes, dekoratív alkotást hozzanak létre! A gyerekeknél a lényeg az alkotás folyamatán van. Ha örömmel, a tevékenységbe mélyedve, belefeledkezve tud alkotni, legyen az festés, rajzolás, gyurmázás, hajtogatás, ragasztás, vagy bármi, akkor már elértük a célunkat. Az óvodások vizuális nevelésének lényege, hogy minél többféle anyaggal, technikával ismertessük meg őket, és biztosítsuk számukra a lehetőséget arra, hogy ilyen módon is ki tudják fejezni élményeiket, vágyaikat saját fantáziájuk, gondolataik alapján. Így válhatnak majd később, felnőve igazán kreatív, alkotó emberekké.
0 megjegyzés