Készíts Márton napi lámpást!

péntek, november 09, 2012

Még nincs késő elkészíteni a Márton napi lámpást, amivel november 11-én részt vehettek a lampionos felvonuláson. Ha nálatok nem tartanak ilyet, akkor is érdemes megcsinálni, mert egy egyszerű teamécsest belehelyezve minden este gyönyörködhettek a fényeiben a sötét estéken
Este lefekvéskor is meggyújthatjátok együtt a kis gyertyát, amíg meséltek, énekelgettek. A hangulatvilágítás mellett talán könnyebben elálmosodnak majd a gyerekek is.
A lámpás elkészítéséhez szükségetek lesz egy kerek sajtosdobozra. Ez lesz a lámpás alja. A "palástja" általában pauszpapírból készül, de ha van otthon sütőpapírod, az is tökéletesen megfelel a célnak. Többféle díszítési mód létezik, én most három fajtát mutatok meg:


1. Levelekkel díszített lámpás



  •  A sütőpapírt vágd le akkorára, hogy körbeérje a sajtosdoboz alját. A magasságához kb. félbe kell vágnod a sütőpapírt, ill. az A/4-es pauszpapírt is.
  • A díszítéshez préselt leveleket használhattok, amit például hobbiragasztóval tudsz felragasztani a pauszpapírra. Én faragasztót használtam, amit kicsit felhigítottam vízzel, hogy ecsettel kenhető legyen. Ha te is ezt használod, ezt a műveletet nyugodtan bízd a gyerekekre.


  • Miután felragasztgattátok a leveleket, várjatok egy kicsit, hogy megszáradjon a ragasztó.



  • Aztán ragasztózzátok körbe a kerek sajtos doboz alját (ehhez már a stiftes papírragasztó is megfelelő, ezzel a gyerekek is tudnak bánni) és ragaszd rá körben a levelekkel díszített pauszpapírt (sütőpapírt).


  • Én a sajtos doboz tetejét is felhasználtam, mégpedig úgy, hogy kivágtam a közepét és az így kapott karimáját a pauszpapír felső széléhez ragasztottam belülről, hogy biztosabban álljon a papírhenger.



  • Végül a lámpás alsó és felső részét színes papírcsíkkal díszítettem, hogy elfedjem az átlátszó papír alól előbukkanó sajtosdobozt. Erre a csíkra akár rajzolgathatnak is a gyerekek sormintát, vagy mintalyukasztóval is ki lehet lyukasztgatni.
  • A sajtos dobozba belehelyezünk egy teamécsest, mégpedig így: a mécses alumíniumból készült alját könnyen átlyukaszthatjuk, és egy úgynevezett Miltonkapcsot (más néven Jancsiszöget) dugunk  át rajta (a kapocs hegye álljon lefelé), amit aztán a doboz alján fúrt lyukon is átvezetünk és alul széthajtjuk a két felét. Végül visszahelyezzük a kis gyertyát a tartóba.

Milton kapocs

2. Libás lámpás

  • Ugyanúgy készül, mint az előző, csak a levelek helyett most egy (vagy kettő) papírból kivágott libát ragasztunk fel a pauszpapírra. Szárnyak helyett én tortapapírból kivágott kis csipkés mintát használtam. A lábak és a csőr színezését természetesen bízd a gyerekekre.



3. Levélmintás lámpás

  • Ennél a lámpásnál a pauszpapír alá friss,még le nem préselt faleveleket tettem és átsatíroztam. Ezt a műveletet a gyerekek is meg tudják csinálni egyedül. Neked csak a papírt kell tartanod, hogy ne mozduljon el. Ehhez használhattok zsírkrétát, de előtte ki kell próbálni, mert a pauszpapírra nem mindegyik fog szépen. A zsírkrétával most úgy színezzetek, hogy ne a hegyét tegyétek a papírra, hanem az oldalára fektetve satírozzatok! Én a Gioconda krétát használtam és szép színesen fogott a sütőpapírra.


Így satírozzátok át a leveleket!


Ilyen lesz!

 

A három Márton napi lámpás gyertya nélkül...


...és gyertyával.

 
Az oviban idén a szülők segítségével készítettük el a lámpásokat. Öröm volt nézni, hogy az apukáknak(!), anyukáknak, mamáknak és tesóknak mennyi ötletük volt. Szebbnél szebb lámpások készültek és nincs közöttük két egyforma! 

Mindenkinek a sajátja lett a legszebb és még másnap is örömmel mesélték a gyerekek: "Hát mi jók voltunk a mamával ebben a lámpakészítésben!és lelkendezve mutatták: "Ezt az én anyukám rajzolta!"
Így már alig várják a lampionos felvonulást, amikor büszkén vonulhatnak végig az utcán - ahol persze az övéké fog a legszebben világítani!








You Might Also Like

1 megjegyzés

  1. Nagyon szép lett!
    Sima technokol vagy folyékony ragasztóval is lehet ragasztani a faleveleket?

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images