Melyik a jobb kezem?
vasárnap, május 19, 2013
Néhány gyerkőc még nagycsoportos korában is nehezen tudja megkülönböztetni, hogy melyik a jobb és melyik a bal keze. Az iskolában az írás, olvasás megtanulásánál pedig nagy szükségük lesz erre, hiszen nem mindegy, merrefelé néz a "b" betű pocakja, az "F" betű fésűje. Ahhoz azonban, hogy a gyerekek síkban jól tudjanak tájékozódni, először térben kell ezt megtanulniuk, mégpedig saját testük segítségével. A jobb és bal oldal ismerete szorosan összefügg a testkép, testfogalom és a testséma kialakulásával. Mit is jelent ez és hogyan tudunk otthon is olyan játékokat játszani, amelyekkel segíthetünk ezen képességek fejlődésében?
Mi is az a testkép?
A testkép tulajdonképpen a saját testünkről alkotott kép, melyet külső és belső érzékletek, benyomások által nyerünk, valamint mások rólunk alkotott véleménye is befolyásolja. Például: tükörbe nézve látjuk magunkat, vagy valaki azt mondja: híztál egy kicsit.
Így segíthetünk a kisgyermeknek, hogy kialakuljon a testképe önmagáról:
Mi az a testfogalom?
Amit tudunk a testünkről. Óvodás gyerekeknél ez a testrészek nevét és funkcióját jelenti.
Így segíthetünk a testfogalom kialakításában:
Lóg a lába, lóga
nincsen semmi dolga.
Mert ha dolga volna,
a lába nem lógna.
Fussunk, szaladjunk
hadd lobogjon a hajunk!
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!
Dobi, dobi, háta
rakoncai pálca,
mondd meg nekem te kislány
melyik ujjam bö-kött-meg.
Mi a testséma?
Milyen játékok fejlesztik a testsémát?
- A pici gyerekek is szívesen bohóckodnak, grimaszolnak a tükör előtt. Hagyjuk, hadd mélyedjenek el a látványban, nem baj, ha sokáig tanulmányozzák magukat! Jó, ha van a szobájukban egy megfelelő magasságban felszerelt tükör, amelyben tetőtől-talpig látják az egész testüket.
- Néha üljünk együtt a tükör elé és soroljuk fel, kinek milyen külső tulajdonságai vannak: neked kék a szemed, nekem barna. Neked szőke a hajad, az enyém barna stb.
- Ha fényképeket nézegetünk, hasonlítsuk össze a gyerkőc régi képeit a mostani önmagával, mondjuk el, mi az ami megváltozott: már hosszabb a hajad, nem olyan dundi a kezed stb.
- Tegyünk ki magunk elé fotókat a család tagjairól és játsszunk "Kire gondoltam?" játékot. Soroljuk fel valaki külső tulajdonságait és ő próbálja kitalálni, kire gondoltunk. Azután cseréljünk!
Amit tudunk a testünkről. Óvodás gyerekeknél ez a testrészek nevét és funkcióját jelenti.
Így segíthetünk a testfogalom kialakításában:
- Fürdésnél, öltözködésnél már egész piciknél mondjuk is a testrészek nevét, amikor megmosdatjuk, öltöztetjük őket. Később már csak kérjük, hogy nyújtsd ide a karod, a lábad...Még nagyobb ovisok már egyedül is mosakodhatnak, akkor játszhatjuk, hogy mi mondjuk meg, mi következik: most mosd meg a bal füledet, a jobb lábadat...stb.
- Vigyünk be a kádba, vagy nyáron a medencébe egy játékbabát, amit ő mosdat meg és közben mondja a testrészei nevét. Törölközésnél még egyszer elismételhetjük.
- Játsszunk orvososdit! Legyünk mi a doktornénik és kérjük meg a kis beteget, hogy nyújtsa ki a nyelvét, hallgassuk meg a mellkasát, a hátát, kopogtassuk meg a térdét. Aztán ő is megvizsgálhatja a mackót, vagy a babát.
- Rajzoljuk körül a gyerekeket nagy csomagolópapíron. Miközben rajzolunk, mondjuk is, hogy éppen hol tartunk: ez a fejed, ez a nyakad, a vállad, a karod....stb. Ha készen van, színezzük ki együtt és az arc részeit is rajzoljuk meg.
- Vágjunk szét egész alakos képeket (újságból) aztán próbálja meg a kisgyermek összerakni. Először csak négyfelé vágjuk, később több darabba és ferdén is darabolhatunk. Ha az egész test már jól megy, próbálkozhatunk egy arccal is.
- Rajzoljunk meg félig egy arcot és a gyermek egészítse ki (nagyobbak).
Lóg a lába, lóga
nincsen semmi dolga.
Mert ha dolga volna,
a lába nem lógna.
Fussunk, szaladjunk
hadd lobogjon a hajunk!
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte,
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!
Dobi, dobi, háta
rakoncai pálca,
mondd meg nekem te kislány
melyik ujjam bö-kött-meg.
Ez a szemem, ez a szám,
ez meg itt az arcocskám.
jobbra-balra két karom,
forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
ha akarok ugrálok.
Nyisd a kezed, zárd ökölbe,
forgasd csuklód körbe-körbe.
Tapsolj kettőt, csapj térdedre,
Engedd karod le a mélybe
jobbra-balra két karom,
forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
ha akarok ugrálok.
Nyisd a kezed, zárd ökölbe,
forgasd csuklód körbe-körbe.
Tapsolj kettőt, csapj térdedre,
Engedd karod le a mélybe
Mese az ujjakról - mondóka
Mi a testséma?
A test térbeli mozgásának, egyensúlyának, valamint ezek változásának megélése, megtapasztalása. Ide tartozik a téri irányok, a test másokhoz viszonyított térbeli helyzetének ismerete (valaki mögött, előtt, mellett állok). Erre a szintre akkor juthat el a kisgyermek, ha a testképével és testfogalmával már tisztában van.
Milyen játékok fejlesztik a testsémát?
- "Kiskanál, nagykanál, minden gyerek így csinál!" mondjuk ezt a mondókát és felveszünk egy testhelyzetet (pl.: terpeszállás, karok magastartásban). Mindenkinek utánozni kell a testtartást. Először olyan testhelyzetet válasszunk, amelyben szimmetrikus a két testfél, aztán már lehet eltérés a bal és a jobb oldalunk között.
- Ugyanez a játék mehet zenére is. Amíg szól a zene, mindenki táncol, ha elhallgat a zene, mindenki megáll és az előre megbeszélt játékosra nézve leutánozza annak testhelyzetét.
- Zenére körbejárunk és mindig a sorban a legelső mutatja a mozdulatot, ahogyan haladni kell, pl: páros lábon szökdelve, magas térdemeléssel, törpejárásban stb.
- Kinti játék: szaladgáljunk összevissza, és tapsra mindenki álljon meg (ha lehet üljön le). Mondja el mindenki, mi van előtte, mögötte, fölötte, mellette (először még jobb és bal irány nélkül).
- Téri irányok gyakorlása játék közben: építsünk kockákból emeletes házakat, utcát, boltot stb. Meséljük el, mi van a bolt mellett, az emeletes ház legfölső emeletére költöztessünk be egy kis játékfigurát, menjen el egy autó a ház előtt, egy repülő a ház fölött.
- Ha térben már jól megy, akkor síkban is megéreztethetjük az irányokat. Mesekönyvet nézve mondjuk el, hogy a képen mi van a ház mellett, ki bújt el a fa mögé stb. Rajzoljunk együtt egy képet, miközben mondjuk is: rajzolok a ház mellé egy kutyaházat is, elé egy kutyatálat.
- A jobb és bal oldal megismerése, megtanulása csak mindezek után jön, ha az előző ismereteknek már birtokában van a kisgyermek. Kihasználhatjuk a mindennapi helyzeteket: fogjunk kezet gyakran- a jobb kezünkkel. Evésnél is tudatosíthatjuk, melyik kezünkben fogjuk a kanalat. Cipő, kesztyű felhúzásnál nevezzük meg, melyik a jobb és a bal.
- Rajzoljuk körbe a jobb és a bal tenyerünket is és figyeljük meg, miben tér el egymástól a kettő. Ha kivágjuk és egymásra fordítjuk, látjuk, hogy hasonló (így tudunk tapsolni is).
- Nagyon hasznosak és a gyerekek által kedveltek a mozgásos játékok. Alakítsunk ki egy akadálypályát különböző feladatokkal. Pl.: ugrálj a jobb lábadon az asztalig. Ott fogd a jobb kezedbe az almát és gyere vissza hátrafelé járásban.
Nagycsoportoban már síkban is megtanulunk tájékozódni, hiszen az iskolába erre nagy szükség lesz majd. Ehhez nyújtanak segítséget az alábbi letölthető játékok, feladatlapok:
0 megjegyzés